03-5747-512

יצירתיות
29/05/2023

3 דקות קריאה

יצירתיות לאומית אפשר גם אחרת

יצירתיות בצה"ל: אימוץ חשיבה אלטרנטיבית לחדשנות.
A close-up of Yarin Kimor speaking passionately to an audience

ירין קימור

מרצה מוביל בפיתוח חשיבה יצירתית ופרזנטציה

יצירתיות בצה"ל – איפכא מסתברא

יצירתיות אינה רק נחלת הפרט, חברות וארגונים בעולם, חרטו על דיגלם את ערך היצירתיות וגיבו אותו בשיטות מעשיות למימוש הרעיונות, הלכה למעשה.

גם בישראל, בצבצו איי חשיבה אחרת ששכרם ברמה הלאומית – מוכח ותורם. כזו היא מחלקת בקרה של אגף מודיעין המכונה "איפכא מסתברא" או "פרקליטו של השטן" המחלקה הוקמה ב 1974 , בעקבות "קריסת הקונספציה" שעמדה מאחורי כשלון המודיעין, ערב מלחמת יום כיפור.

תפקיד המחלקה להציע תסריטים חלופיים לדעה הרווחת. להציג סימני שאלה ליד סימני הקריאה, לפתוח דיון ולא לסגור אותו . המחלקה קשובה לרחשי הרקע שסוננו בשלב הראשון של החשיבה ואגב כך בוחנת אותה מחדש. השולי מובא למרכז הבמה והחשוך או השמוט – מואר ונבחן מחדש, מחלקה זו כפופה ישירות לראש אמ"ן אך החומר שהיא מייצרת יכול להגיע אף ישירות לראש הממשלה, נוסף על "איפכא מסתברא" קיים בחיל המודיעין פורמט "דעה אחרת" כשמו כן הוא : לכל זוטר שלדעתו , דעתו לא נשמעה דייה, יש אפשרות לדלג על כל ההיררכיה הצהל"ית להגיע ישירות לאזנו של האלוף.

הזמן כחומר גלם לרעיונות חדשים

"המקדימור" היא המצאה ישראלית מבריקה. לפי הרעיון שביסודה, במקום שאורות הבלם ברכב יידלקו בשעת הלחיצה על דוושת הבלם, הם נדלקים בשעת עזיבת הגז .כדי לבלום צריך הרי להפסיק ללחוץ על הגז .כך נחסכת חצי שנייה יקרה בזמן ההתראה שמקבל הנהג שמאחורי הרכב הבולם.

עקרון גזירת ושזירת הזמן מחדש ניתן ליישום גם בין מקבלי ההחלטות ברמה החברתית והציבורית,

ב 2002 הוקם גוף ושמו "נציב הדורות הבאים" .הוא מייצג את הנינים, השילשים והריבעים, שרובם טרם נולדו בפני הסבים והסבתות שלהם שרובם טרם הזקינו. זאת, כדי שבני דורנו לא יזיקו היום (בשל צורכי שעה ואינטרסים אנוכיים )לצאצאים של המחר. בראש הגוף הועמדה אישיות נכבדה – השופט המחוזי שלמה שוהם. הוא צויד בסמכויות וטו על הצעות חוק המקפחות זכויות של תינוקות שטרם נולדו. נציג הדורות הבאים עוסק בתכנון ארוך טווח, בחקיקה ובגיבוש תודעה בשטחי חיים עיקריים כמו: חינוך, בניה, טכנולוגיה, איכות סביבה, בריאות , כלכלה ועוד.

לרשותו של בעל תפקיד דומה בקנדה 5 מיליארד דולר, השופט שוהם הסתפק בשני מיליון דולר כדי להגן על ילדנו מפנינו בענייני שיבוט גנטי, חוק החופים, חוק המים ועוד. כך למשל, הוא גילה שבחוק הפנסיה גזלו פרנסי ההווה 174 מיליון דולר מהדור הבא, כדי שיכסו גירעונות פנסיה של הדור הנוכחי. לבסוף הוא ניצח במאבק הציבורי בשם הזרעונים והביציות שטרם נפגשו. הטלאת פיסות זמן בדרך שונה מהחייטות המקובלת יכולה ליצור חלופות רעיוניות לתפארת : כך למשל מההגנה על טנק ה"מרכבה": פצצת ה"בזוקה" בנויה על עקרון מטען חלול: כשחוד הפצצה פוגע בשריון הטנק, הגזים הלוהטים שנוצרים במהלך הפיצוץ, חודרים את השריון בנקודת המפגש. מפתחי טנק "המרכבה" החליטו לקדם את פני הרעה ע"י הקדמת הפיצוץ: זאת ע"י כדורי ברזל רבים המחוברים לשרשרת הקשורה לטנק. מעין מחרוזת פונפונים מפלדה המקדמת את פני הפצצות העוינות לפני שפגעו בגוף הטנק .זוהי בעצם חגורת הגנה : פצצת הבזוקה פוגשת בכדור הברזל ומרוקנת את תכולת הגזים שלה לאוויר הפתוח .להט הגזים מתפזר ומתפוגג ושריון הטנק נותר שלם.(שיטת מעיל רוח קידמה את הרעיון עוד יותר)

הרעיון הטוב שברעיון הרע

לעיתים כדאי להשאיר את סדום על כנה, רק בזכות הצדיק היחיד שבה . בשיטת חיפוש "הרעיון הטוב שברעיון הרע", מחפשים אחר התועלת = מה ההזדמנות הנפלאה שטומנת בחובה הבעיה.

שימוש בכוחה של הבעיה מיושם גם בפרויקטים למניעת אלימות בבי"ס. במו עיני ראיתי קואליציה של עבריינים לשעבר, קורבנות אלימות והמשטרה ,עובדים יחדיו בפרויקטים למניעת אלימות.

בים הקיטורים והדכדוך הלאומי יש הרבה נקודות אור המנצנצות מתוך האפלה .אפשר למנף אותן לרעיונות חדשים שיקדמו פריצות דרך נוספות ומבורכות. יחי ההבדל הגדול.